شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: این روزها خبرهای خوبی از صحنه‌های نمایش به گوش می‌رسد، گروه‌های تئاتری اجراهای مستمر خود را در تالارهای نمایشی دارند و برخی از شهرهای بزرگ هم همپای تهران به اجرای نمایش می‌پردازند.

هر چند نمي‌توان به‌دليل پراكندگي تالارهاي نمايشي و ازدياد تماشاخانه‌هاي خصوصي تنها به آمار استناد كرد اما همين اطلاعات موجود درباره آمار فروش و افزايش مخاطب در سالن‌هاي نمايش نشان از روزهايي خوب براي تئاتر است. تالارهاي تئاتر يك زمان دغدغه‌شان جذب مخاطب و پر شدن سالن‌ها بود اما امروز شاهد رقابت ميان تالارهاي نمايشي هستيم رقابتي كه تماشاخانه‌هاي خصوصي سهم قابل توجهي در آن دارند.

  • فروش بيش از ۳ ميلياردي با ۳۵ نمايش

با درنظر گرفتن مجموعه تئاترشهر به‌عنوان قلب تپنده تئاتر پايتخت، در 6ماهه اول سال گذشته، 24نمايش در اين مجموعه روي صحنه رفته و با توجه به ۱۹‌نمايش اجرا شده در تماشاخانه سنگلج، هنر و خانه نمايش رقم فروش كل اين تالارها در ۶‌ ماه اول سال گذشته به 23 ميليارد و 425 ميليون و 203 هزار و 500 ريال رسيده اما امسال و تا پايان شش‌ماهه اول سال رقم فروش نمايش‌هاي تئاترشهر رشد قابل توجهي داشته است.

مجموعه تئاترشهر و سالن‌هاي سنگلج، هنر و خانه نمايش از آغاز بهار تا پايان شهريورماه ميزبان بيش از 145292 تماشاگربوده‌اند؛ هر چند خانه هنر و خانه نمايش آمار فروش خود را منتشر نكردند اما تماشاخانه سنگلج با اجراي 3 نمايش فروش بيش از 200 ميليون توماني داشته و تئاترشهر با اجراي 35 نمايش در شش‌ماه اول سال، 30ميليارد و ١٢٠ ميليون و ٢٤٠ هزار ريال فروش داشته كه در مقايسه با سال گذشته از كل فروش تالارهاي دولتي بيشتر بوده؛ البته بايد قيمت بليت هر سالن، تعداد صندلي‌ها و اجراها را نيز در نظر گرفت.

  • «اعتراف» ركورددار ۲ بهار

از ميان نمايش‌هايي كه آمار فروش آنها رسانه‌اي شده، «اعتراف» شهاب حسيني توانست ركورد فروش را در شش ماهه اول امسال و سال گذشته داشته باشد. نمايش شهاب حسيني در 73 شب اجراي خود به فروش بيش از 2ميليارد توماني دست يافت.

  • مولفه‌هاي تأثيرگذار در فروش تئاتر

ارمغان بهداروند، رئيس انجمن هنرهاي نمايشي يكي از دلايل فروش را تشكيل گروه‌هاي حرفه‌اي تئاتر عنوان كرده و به همشهري گفت: «افزايش فعاليت گروه‌هاي نمايشي باعث شده كه اين گروه‌ها از توان، تجربه و خرد جمعي استفاده و به يك خودتواني در اقتصاد و همچنين اجراي نمايش دست پيدا كنند».

او با عنوان اين مطلب كه تلاش گروه‌ها بر توليد و گسترش اقتصاد تئاتر بوده و در 2سال اخير بخش عمده‌اي از نگراني‌هاي تئاتر كه همان بازگشت سرمايه است، تا حدودي برطرف شده، به چند مولفه اشاره كرد: «يكي از مولفه‌ها همكاري سازمان‌ها و نهادهاي مرتبط با تئاتر است كه در بخش تبليغات و اطلاع‌رساني با گروه‌هاي نمايشي همكاري كردند. گروه‌ها با در اختيار داشتن تخفيف تبليغات براي فضاهاي شهري توانستند در جذب مخاطب موفق باشند.

مولفه ديگر افزايش سايت‌ها و پرتال فروش بليت بوده؛ هر چند اين پرتال‌ها با موسيقي و سينما آغاز شده اما ورود تئاتر به اين حوزه توانسته در جذب و فروش مخاطب موفق باشد. معرفي نمايش‌ها و فروش بليت‌ها در 2سال اخير تأثيرگذار بوده و رويدادهاي مهمي براي نمايش‌ها ايجاد كرده است».

  • نقش تأثيرگذار تبليغات

بهداروند به هويت بصري نيز اشاره مي‌كند؛ موضوعي كه در چند سال اخير بازارش رونق گرفته و به نوعي هنرهاي تجسمي در تبليغات به تئاتر كمك مي‌كند. بهداروند مي‌گويد: «در گذشته تبليغ تئاتر به يك پوستر ختم مي‌شد و كمتر برد بيروني داشت كه با جدي گرفتن هويت بصري، تبليغات تئاتر جذابيت‌هاي بيشتري را پيدا كرد». او اما همچنين به جاي خالي تبليغات تئاتر در تلويزيون تأكيد كرد: «اگر نمايش‌هاي روي صحنه فرصت حداقلي تبليغات در تلويزيون را داشتند به‌طور حتم دگرگوني در افزايش مخاطب و فروش داشتيم».

  • حضور اميدواركننده تهيه‌كنندگان

رئيس انجمن هنرهاي نمايشي معتقد است كه رويه بازگشت سرمايه توليدات آثار نمايشي نسبت به 2سال گذشته، آمار قابل ملاحظه‌اي داشته و حضور تهيه‌كنندگان در تئاتر نشان از موفقيت گروه‌هاي نمايشي در فروش است. بهداروند تأكيد مي‌كند: «حضور تهيه‌كنندگان نشان مي‌دهد كه گردش اقتصادي تئاتر رويه خوبي را آغاز كرده است. به اينكه نمايش‌ها چطور و چگونه روي صحنه مي‌روند و نقدهايي كه مي‌شود، اشاره نمي‌كنم اما آنچه قابل لمس بوده، اين است كه تئاتر با مولفه‌هايي كه عنوان كردم، مي‌تواند در بخش اقتصاد هم روي پاي خود بايستد».

  • تنوعي كه افزايش مخاطب دارد

با وجود مولفه‌هايي كه عنوان شد، پيمان شريعتي، مدير مجموعه تئاترشهر از ديگر مولفه‌هاي افزايش مخاطب و فروش خوب به تنوع كارهاي روي صحنه اشاره مي‌كند. او معتقد است كه هنر نمايشي در اين زمينه از سينما پيشي گرفته: «هم‌اكنون تئاتر، متنوع‌ترين اجراها، سوژه‌ها و مضامين را براي مخاطبان خود دارد و همين موضوع سهم بسزايي در گيشه فروش دارد.

البته اين به آن معني نيست كه تئاتر به‌صورت كاملا مستقل روي پاي خود ايستاده و نيازي به حمايت و سوبسيد ندارد». شريعتي به همشهري توضيح مي‌دهد: «هنرهاي نمايشي چه در تهران و چه در پايتخت براي ادامه حيات خود به حمايت نياز دارند و نمي‌توان آن را انكار كرد».

کد خبر 385786

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha